Svartmåla inte AW.

Jag blir så himla arg och ledsen när folk ska svartmåla AW- Anna Wahlgren.
"om ni aldrig hört talas om henne så är hon kung på barnuppfostran och få barn att sova"


Jag är inte expert på AW, men det jag fått tagit del av har funkat super för oss.
Ni som följt min blogg ett tag vet att när det gäller rutiner och vardag med mitt barn så är det inga problem, självklart är hon som vilket annat barn och testar gränser men aldrig något över det "normala"

När jag fick Elvira så bodde jag hemma, och under den tiden så hade jag verken ork eller mående till någonting faktiskt.
Elvira ammade i ca 2 veckor tills min egna mjölk inte dög och mättade henne längre, så vi började med mjölkersättning.
Under den övergången så gick inte Elvira tillräkligt upp i vikt enligt BVC eftersom jag fortfarande ville försöka amma så varierade jag med bröstmjölk och flaskan, och dom tyckte att jag skulle väcka henne var 3 timme dag som natt för att ge henne mat.

" Ett barn Sover inte en hel natt om barnet MÅSTE ha mat, att vakna och skrika efter mat är en överlevnadinstinkt "stavning", sover barnet hela nätter så var glad över det och för guds skull förstör det inte om nu barnet inte är undernärd eller börjar gå ner i vikt.Eller utav någon annan allvarlig anledning"


Elvira sov hela nätterna och sa till när hon var hungrig och åt som vilket annat barn då också.
När jag först började väcka henne så ville hon inte ha maten, hon ville ju sova?!
Men tillslut gav hon med hon åt var 3 timme natt som dag, det blev en rutin och hon vaknade på exakta tider.
I 9 månader hade jag inga som helst rutiner på henne, hon fick som hon ville åt när hon ville och sov när hon ville.
= långa nätter, långa dagar, korta sovtider och en slutkörd dotter och mamma.
Både hon och jag var väldigt griniga under den tiden.

När vi väl flyttade själva till Sätra så var det en dag då hon somnade kl 9 på kvällen " annars brukade hon somna vid midnatt".

En lampa tändes ovanför huvudet på mig och jag minns hur bra Jenny" som också kör med AW och är 2 barns mamma" hade lyckats med sömn och rutin för hennes barn.
Hon vaknade i vilket fall men då hade jag inget gjort än, natten efter då bestämmde jag mig för att börja med AW.
SHN = Sova hela natten kuren, " Som absolut inte har något med att låta barnet skrika sig till sömns eller 5minuter metoden att göra!!"

5minutersmetoden är något som BVC rekomenderar, INTE AW.

Utan det har med att lära känna barnets gnäll och skrik.
Om mitt barn ligger och " små gnäller", alltså gnäller till några sek var 5e min, så är det inte dags att ta upp ditt barn för att trösta eller mata.

Ditt barn ska lära sig att i det rum och säng barnet ligger i är tryggt även om mamma inte är i rummet, och att rutinerna ska falla in.

på ca 4-6 dagar så sov hon hela nätter, hon gnällde till när hon skulle läggas men somnade efter någon minut.
Hon sov nästan 12 timmar per natt, och för en slutkörd mamma och bebis för den delen var det guldvärdt!

Jag nöjde mig väldigt bra med att hon somnade kl 9 på kvällarna då jag var mamma ledig, men när skola och dagis blev vardag så började hon sova kl 18:00  och det tyckte jag var för tidigt.
Nu sover mitt barn minst 12 timmar per natt, ibland längre.
Från 19:00 -07:00.

Hon äter mer mat än dom större barnen på dagis, och är lekfull, frisk, social, glad, pigg, lycklig, och mår helt enkelt väldigt bra.

Varför?
Jo för att hon sover bra, hon har aldrig vart sjuk mer än förkyldning, hon är inte överdrivet mammig eller blyg eller krävande.

Hon är ett självsäkert barn som känner trygghet vart hon än befinner sig, har hon blivit så helt själv?
Nej det är pga hur jag har uppfostrat henne och mkt har med AW att göra.

Jag ska nu ta upp en kompis som har ett barn i samma ålder som mitt barn .

Hon är också ensamtående, hennes barn är i mitt barns ålder, och vaknar på nätterna, sover i mamma sin säng,är väldigt ofta sjuk, gråter om hennes mamma går på toa vilket jag själv tolkar som ett otryggt barn.
.

Jag själv förstår inte hur man orkar fortsätta i en sådan vardag.

Jag menar absolut inget illa mot henne eller hennes barn då jag umgås och tycker väldigt om dom båda 2.
Och jag menar heller inte att hon är en dålig föräldre!

MEN det jag säger är att småbarnslivet kan vara lättare än så.

Lika det här med att barnet ska sova i SIN säng, Jag tror nog att jag kan räkna på mina fingrar hur många gånger Elvira sovit i min säng.
Hon har sen nyfödd fått sova i sin säng.
Varför?

1: För att jag vill ha ett tryggt barn som kan sova i sin egna säng.
2: Både jag och Elvira får bättre sömn.
3: Jag vill inte ha ett barn som vill sova i min säng till 5-6 åldern.

Ett barn som sover i sin egna säng är ett barn som får en bra natts sömn och känner sig trygg i hemmet.

Och nu så tänker ni att det är bra för barnet att sova med mamma och pappa när dom är små gulliga bebisar och dom ska ju känna närhet och det får dom ju när dom sover i famnen på en.
 
Ja jo visst, men om ett barn bara kan känna sig trygg och säker när dom är i en famn är i allmänhet inte ett tryggt barn.

Självklart kan barnet vara blygt och vända sig till mamma och pappa när man är på nytt ställe med nytt folk.
Mamma och pappa är ju ändå den tryggaste punkten för dom och så ska det ju vara.

Men att sitta och klänga i famen hela dagarna är inte hälsosamt för verken barnet eller föräldern.
Det blir krävande och irriterande många gånger om barnet inte ens kan sitte eller ligga själva en stund så man kanske kan laga mat eller vad som helst.

Jag själv vägrade bärbar = Ett barn som alltid vill bli buret.
Och med det menar jag verkligen inte att Elvira fick ligga och skrika i flera timmar i babygymet eller liknande, utan jag menar att bara för att barnet pipper så måste du inte trösta eller mata barnet.
Det är du som ska se till att barnet känner sig tryggt oavsätt vart ni befinner er.
Du ska kunna gå och borsta tänderna utan att behöva ha en unge klängandes på halsen för att hon inte vill vara utan dig.

När vi gick på mor&barn gruppen när Elvira var bebis  som höll på i ca 3 timmar så "skötte Elvira sig själv för det mesta".
= Jag kunde lägga ner henne i babygymet utan att hon misstyckte och hon trivdes jätte bra med att se på figurerna som dingla ovanför henne och ha otroligt intensiva och intressanta diskutioner med dom!

Själv kunde jag fika i lugn och ro.

Förstår ni vad jag menar?
Förstår ni vad jag försöker komma fram till?

Att DU måste lära ditt barn att bli självständig, DU måste få ditt barn tryggt i alla hus och rum, DU måste se till att ditt barn mår bra och har stadiga rutiner och sover ordentligt UTAN DIG och i sin egna säng.
Utan att man stötter bort barnet om ni förstår vad jag menar.

Mitt barn har ett hälsosamt liv, har fått en hälsosam uppväxt och är bland det tryggaste barnet ni sätt.

Vart är det jag vill komma med allt detta?
Jo, Anna Wahlgren är kung punkt slut!!

Kommentarer
Postat av: Emma - mamma till Alice

Väldigt bra skrivet!

Jag håller med dig, även om jag brukar ha henne i sängen, men de är mest när hon hostar och brukar tappa andan!

Alice är också självständig, förutom igår hon var extremt mammig, och Jätte trött..

Men jag håller med dig fullt ut, man ska inte ta upp barnen så fort de gnäller lite. Då lär dem sig aldrig att de inte är någon fara och att vi är här utan att vi tar upp dem!

2011-11-15 @ 11:04:20
URL: http://mammawilhelmsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0