Lögnen om Jultomten

Varje år ska alla föräldrar lura i sina små barn att tjocka snälla jultomten finns, och har bor på nordpolen och har flygande renar och små tomtenissar som gör leksaker till alla barnen och om man inte har vart snäll under året så får man bara kol.
Varför?
Varför är det så viktigt att dra denna lögn för varje unge som födds?

Jag fattar inte grejen, är det för att få barnen att vara snälla?
Att få barnen att lite på tjocka gubbar med vit skägg?

Kan någon berätta för mig vad anledning till denna lögn är?

Jag själv tycker att det är hemskt, det är hemskt att lura i sina barn det och ljuga för dom.
Många tycker " men det är väl klart att hon ska tro på tomten åååh vad kul".

Men nej jag tycker inte att det är kul att börja ljuga för sina barn i sån tidig ålder om något så löjligt så det finns inte.

Varför inte bara säga så här: " varje år så klär en bekant ut sig till jul tomte och delar ut klappar för att det ska vara lite kul och spännande?"

Nej för det är ju inte lika roligt, för då ljuger man inte, och då tror dom ju inte på att han finns och blablabla.

Om du ljuger för ditt barn, och sedan berättar för barnet när hon/han är för gammal för att tro på tomten att tomten faktiskt inte finns, att det bara var ett roligt påhitt som föräldrar berättar för sina barn.

Ger inte du intrycket av att det är helt okey att ljuga då?
Att fantasin får flöda och att få folk att faktiskt tro på det är okey?

Jag tänker inte lura Elvira med att jultomten finns, jag tänker inte ljuga för henne ett par år för att sedan ge henne beskedet om att han faktiskt inte finns.

Jag känner inget behov av det, jag tänker säga som det är.
Blir nästan arg på tanken av hur många det är som lurar sina barn, okey visst alla barn kanske inte blir super besviken, ledsen och arg.
Vissa kanske inte ens bryr sig och bara rycker på axlarna.

Men det är själva grejen att en sån löjlig tomtejävel ska tränga sig in varje barn lilla huvud och stanna där tills dom blir gammal nog.
Idioti kallar jag det.

Tomtejävel!



Kommentarer
Postat av: angie

Verkar som att tomten inte varit hos dig en enda gång. Satsa på att bli snäll så kanske han kommer till dig också. bitterf**ta

2012-01-15 @ 14:15:19
Postat av: Markus

http://www.youtube.com/watch?v=OEH9zKHTZqQ



Blivit lite inspirerad av Jacque Fresco? Om inte, checka videon för jag tror du kommer gilla vad han har att säga världen.

2012-01-17 @ 02:54:08
Postat av: Anonym

Jag tycker att barn ska få tro på tomten, just för att barn är bara barn, dom ska använda fantasi för det är en del i deras utveckling. Dom får ju inte men för livet av att tro på tomten? På dagis fick man höra sagor om troll och alla möjliga påhitt, och Gud vad kul man hade när man fantiserade vidare själv sen. Tänk ett barns ansiktsuttryck och ett barns förväntansfulla skratt när man vet att snart kommer tomten! Vill du se ett tomt ansikte sitta och vänta på grannen i tomtemössa?

Självklart så uppfostrar alla sina barn hur man vill, men kom ihåg att fantasin är en jättestor del i ett barns utveckling, och hälsa.

2012-03-20 @ 03:54:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0