Svar till Anonym

Sover hon hela nätterna, och sover hon själv?
hur lång tid tog det innan du valde att hon skulle sova i sin egna säng "om hon nu gör det".
Kan du berätta lite om era sovrutiner?


Svar:
Antar att du menar Elvira?
Ja hon sover hela nätterna, och hon sover helt själv i sin säng.
Hon har alltid sovit i sin säng enda sen hon va nyfödd, då jag inte fått någon sömn alls med henne i min famn eller sängen.
Och nu när hon är så stor och tar sån plats är det nästan omöjligt eller det ÄR omöjligt att sova ihop.
Hon har ett eget rum tom, då jag sover i vardagsrummet i en sovakval? "stavning"

Ibörjan hade vi så klart inga rutiner alls, hon vaknade på nätterna precis som andra bebisar.
Förra året i agu började vi få bra sovrutiner.
Hon somnade då kl 9 varje kväll, tidigare somnade hon när som helst.
När hon börja sova hela nätterna minns jag inte riktigt men det va ett tag sen känns det som.
Dock har det inte försen nu när hon börjat på dagis blivit riktigt bra.
Förr kunde hon vakna någon gång ibland och vilja ha välling, nu händer det väldigt väldigt sällan.
Isf brukar hon ha feber,eller vara sjuk på något annat sätt.


Just nu så lägger jag henne mellan kl 6-7.
Efter en heldag bus på dagis eller hemma för den delen så orkar hennes trötta ögon inte vara öppna så länge mer.

Vi börjar med att hon får välling som hon dricker i soffan, sedan ligger hon i min famn och myser för att få ro och koppla av.
Innan hon somnar så går jag och lägger ner henne i sängen, bäddar om henne drar ner persienerna och säger "godnatt sov gott, syns imorgon".
Går ut och stänger dörren.
Utan tjafs och strul.
Visst brukar hon ligga och prata med sig själv lite och så, och ibland gnälla till lite för att göra ett sista försök att hålla sig vaken.
Men hon brukar aldrig gråta eller skrika så man måste gå in.

Det viktigaste med våran rutin är just att jag lägger henne innan hon har somnat, så hon somnat utan mig.
Och inte blir van att sova i min famn.
Visst kan det gå för sig någon gång ibland men inte mer än så.

Man ser stor skillnad på Elvira nu med dessa rutiner då hon är mkt mer pigg och glad.
Förmodligen mer trygg också tror jag.

Nu blev det ett ganske långt inlägg men jaja haha.



VAd har ni för sovrutiner på era barn och funkar det bra eller finns det något som ni vill ändra på?


Kommentarer
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Jag har inga rutiner alls ännu, Charlie är bara två månader, men kvällarna och nätterna är gaska lika ändå. Han somnar mellan 6-8 oftast, vkanar för mat mellan 22-24, och vaknar sedan ca var 3-4 timme under natten, vilket kan bli vid 3 och sedan vid 6. Sedan powernapar han någon gång på morgonen, olika vilken tid och hur länge, sedan tar vi en förmiddagspromenad och då sover han ca 3 timmar, sedan powernapar på aftonen innan det är kväll igen :)

Så det är väl vissa rutiner, men inga fasta tider som sagt, och hans powernaps kan komma när som helst och vara allt från tio-40 min :)

2011-04-20 @ 21:21:50
URL: http://myshoebox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0